יציאה טובה: איך עוברים את פסח בלי עצירות

כתבה שפורסמה באתר Xnet "לאשה" בתאריך 9.4.14.

אין מנוס מבעיות עיכול אם לא נערכים מראש לחג הפסח. קמח מצות מכל עבר, ארוחות גדולות ותכופות, הזנחת שגרת הפעילות הגופנית – וכן, גם הטיולים מחוץ לבית שמשפיעים על הביקור הסדיר בשירותים

מאת מאיה דיין, דיאטנית קלינית

"שמחה רבה, שמחה רבה אביב הגיע פסח בא". הנה שוב הגיע חג הפסח וככל החגים אנו חווים יציאה מהשגרה היומיומית. ובחג זה, אין ספק שהיציאה מהשגרה אף מורגשת יותר.

 

הדבר הבולט ביותר הוא השינוי בהרגלי התזונה שלנו. בנוסף לכל ארוחות החג הגדולות בהם אנו משתתפים גם בחגים אחרים, בחג הזה אנו משנים לגמרי את הכללים. במהלך חג הפסח, גופנו נאלץ להסתגל למזון המבוסס על קמח מצה לבן, מזון שהרכבו דל בנוזלים ובסיבים תזונתיים. נוסיף לכך ירידה בפעילות הגופנית, טיולים ולעיתים סטרס ושינויים במצב הרוח שלא פעם מלווים אותנו בתקופות הללו. והרי לכם מתכון בטוח לעצירות בפסח הבא עלינו לטובה.

 

לעצירות ישנה הגדרה מדעית, אך אנשים מגדירים עצמם כסובלים מעצירות על פי התפיסה הסובייקטיבית שלהם, למעשה כל קושי, או שינוי בשגרה הרגילה של ביקורים בשירותים, יתפסו כעצירות.

 

לרב, העצירות מלווה בתחושות לא נעימות של נפיחויות וגזים ואף עלולה לגרום לסיבוכים שונים כגון: טחורים, פצעים בפי הטבעת, דימומים וכאבים עזים. לכן, מאד חשוב לא להזניח ולטפל הן למען איכות חיים טובה יותר והנאת החג והן כדי למנוע נזקים שילוו אתכם אחרי החג.

 

מספר המלצות שיעזרו לכם להתמודד עם "מכת העצירות" בפסח:

  • העשירו בסיבים תזונתיים: ההמלצה למבוגר היא כ25-30 גר' ליום. הרבו באכילת ירקות ופירות, העדיפו מצות העשויות מקמח מצה מחיטה מלאה, שיפון ושיבולת שועל, המכילים יותר סיבים ומאפשרים פעולת מעיים טובה יותר. מומלץ אף להמיר את המצות לאורז מלא, קינואה או קטניות (לאוכלי הקטניות בפסח).
  • שתייה מרובה: לפחות כ -2 ליטר ליום. המים תורמים לריכוך הצואה, הגדלת נפחה ובכך להוצאתה בצורה חלקה ותקינה. לכן דאגו להיצמד לבקבוק המים.
  • תהיו בתנועה: הרבו בפעילות ספורטיבית ופעילות יומיומית (הליכות, טיולים בטבע, עלייה במדרגות, משחק עם הילדים). פעילות גופנית תעזור גם להמרצת פעילות המעיים ואף תתרום לנפש.
  • הקדשת זמן רגוע וקבוע לשירותים (בעיקר ההמלצה היא בשעות הבוקר) והימנעות מ"התאפקות".
  • מי שאינו צורך מספיק סיבים תזונתיים בתזונה היומיומית יכול לשלב תכשירים שונים המכילים סיבים בניהם ניתן למצוא את הבנפייבר והפסיליום. חשוב לדעת שהשימוש בתכשירי הסיבים לרב מלווה בגזים ונפיחות, בשל התססתם על ידי חיידקי המעי ואף מחייב הקפדה על שתייה מרובה כדי שלא לגרום להחמרת העצירות.
  • ואם כבר הנכם חווים עצירות או מעוניינים להקדים תרופה ל"מכה", ישנם מגוון תכשירים היכולים לתת מענה אשר מותווים לעצירות. מבין התכשירים הללו מומלץ לחפש תכשיר אשר ללא צורך במרשם רופא המשפר את תדירות היציאות ומרקם הצואה מבלי "להתמכר" כמו נורמלקס אשר מכיל PEG3350 המוכח מחקרית כיעיל לעצירות.