לעצור את העצירות

כתבה שפורסמה באתר Doctors בתאריך 23.7.14.

מתח נפשי עלול לגרום לעצירות, בשילוב עם תזונה לקויה, שתייה לא מספקת ושינויים בשגרה. איך בכל זאת אפשר למזער את התופעה ולטפל בעצירות קיימת?

מאת מאיה דיין, דיאטנית קלינית

מתח נפשי שבו רובינו שרויים בימים אלו על רקע מבצע "צוק איתן", עלול לגרום לעצירות. הסיבה היא שקיים יחס ישיר בין רמת הלחץ הנפשי לבין תנועתיות המעי, וכך הלחץ יכול להוות אחד מהגורמים לעצירות או להחמרתה.
גורמים נוספים העלולים לגרום לעצירות הם שינויים בשגרה, תזונה לקויה שלרב מתבססת על אוכל מהיר ודל בסיבים תזונתיים ובנוזלים, היעדר פעילות גופנית, שירותים לא זמינים וגורמים נוספים.

מהי עצירות?

  • תדירות יציאות פחותה מ-3 פעמים בשבוע
  • תהליך התרוקנות הדורש מאמץ או מלווה בכאב
  • צואה קשה
  • בטן נפוחה ורגישה
  • אובדן תיאבון

לפניכם כלים אשר יעזרו במניעת עצירות או בהקלת התסמינים:

  • הקפידו להרבות בשתיית מים כדי לשמור על רכות הצואה. מומלץ להגדיר מראש כי עלינו לסיים בקבוק שתייה כל מספר שעות.
  • העשירו את התפריט בסיבים תזונתיים. יש להקפיד ולצרוך ירקות ופירות (מומלץ שזיפים, תאנים, תפוחים), קטניות (שעועית יבשה, עדשים, פול ועוד), דגנים מלאים כמו דייסת שיבולת שועל ולחם מחיטה מלאה או שיפון.
  • נסו להיות פעילים כמה שיותר. כך תתרמו לגוף ואף לנפש. העדיפו טיולים בטבע, הליכות, שחייה בבריכת המלון, ריקוד, רכיבה על אופניים.
  • נסו להירגע, להקשיב לגופכם ולהימנע מהתאפקויות. הקדישו זמן להתפנות בעיקר אחרי ארוחת הבוקר. אם אתם או ילדיכם נמנעים מלהיכנס לשירותים ציבוריים מטעמי היגיינה מומלץ לקחת בתיק אסלוניות או ספריי חיטוי ובעבור הפעוטות מומלץ לקחת סיר שבו יוכלו לעשות את צרכיהם מבלי לחשוש.
  • הפחיתו בצריכת קפאין ואלכוהול המקשים על מערכת העיכול ואף גורמים להתייבשות הצואה. אם כבר שתיתם משקאות אלה הקפידו על שתייה מרובה של מים אחריהם.

אם אתם סובלים מעצירות באופן שגרתי ניתן גם להיעזר במרככי צואה על בסיס PEG דוגמת נורמלקס.